Vilkor

Order:

Beställning  – Viktig information

För att vi ska kunna hantera din beställning korrekt behöver den läggas via vår hemsida. Om du behöver hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss – vi guidar dig gärna genom processen. Alternativt kan vi lägga ordern åt dig, men då tillkommer en administrationsavgift på 295 kr exkl. moms.

Observera att fakturabetalning inte alltid är möjlig.

Leverans:

Leveransvillkor och information

Du väljer själv hur snabbt du vill ha din beställning via vår leveransstege. Vår standardleveranstid är 5–7 arbetsdagar räknat från det att vi har mottagit och godkänt din order.

Viktig information om leverans
Den adress du anger vid beställningen måste vara bemannad på vardagar mellan kl. 08.00–17.00. Om det finns tider då ingen är på plats behöver du meddela oss detta i samband med beställningen.

Transportbolaget kräver underskrift vid mottagande. Om ingen är på plats vid leverans tas försändelsen tillbaka till terminalen. En ny utkörning kostar 180 kr* och bekostas av dig som kund.

Adressändring och mottagning av sändning
Om leveransadressen behöver ändras efter att beställningen är lagd tillkommer en avgift på 180 kr*. Detta påverkar även leveranstiden, som vanligtvis förlängs med två arbetsdagar.

Vid mottagande: kontrollera att alla kollin i leveransen finns med innan du skriver under. Det totala antalet kollin anges på fraktetiketterna som sitter på respektive paket.

Transport och ansvar
Vi skickar våra försändelser med DHL. Vi ansvarar inte för förseningar som uppstår på grund av transportbolaget.

Du som kund övertar det formella ansvaret för försändelsen i samband med att XL Tryck har lastat godset på transportörens fordon. Eventuella reklamationer gällande fraktskador eller saknat gods ska därför riktas direkt till transportbolaget av kunden.

Ej uthämtade försändelser
Om du inte hämtar ut din försändelse innan den returneras till oss, debiterar vi en hanteringsavgift på 350 kr.

Reklamation:

Reklamation och retur – vad gäller?

Reklamation görs inom 5 arbetsdagar och du betalar själv returfrakten.

Felaktiga beställningar
Reklamationer godkänns inte vid fel som beror på kundens beställning, exempelvis fel produkt, färg, antal, storlek eller tryck. Eftersom majoriteten av våra produkter är kundanpassade kan de inte returneras eller återförsäljas.

Försenad leverans
Vi ansvarar inte för förseningar som uppstår på grund av:
– felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter
– att mottagare inte varit på plats vid leveransförsök
– försenat godkännande av tryckkorrektur eller orderbekräftelse
– utebliven betalning

Defekta produkter
Om en del av leveransen är defekt, exempelvis 2 av 200 enheter, gäller reklamationsrätten endast de defekta produkterna – inte hela leveransen. För produkter som består av flera delar gäller reklamationen enbart den del som är felaktig.

När en reklamation är giltig

Om något är fel med din vara och felet omfattas av reklamationsrätten, ser vi till att åtgärda det så snart vi kan – åtar sig XL Tryck att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation. Skulle problemet kvarstå efter två försök att rätta till det, har du som kund rätt att begära att köpet hävs. Vid ett sådant fall betalar vi tillbaka hela beloppet, eller så kan vi erbjuda en kreditfaktura efter bedömning från fall till fall.

När en reklamation inte godkänns

Fel i tryckfilen
För att vi ska kunna leverera ett bra tryckresultat krävs att du som kund skickar in korrekta filer. Om det finns problem med upplösning, färginställningar, format eller andra tekniska detaljer i filen är vi inte ansvariga för slutresultatet. Därför godkänner vi inte reklamationer som grundar sig på fel i det material vi fått från dig.

Har du däremot beställt en filkontroll av våra grafiker och fått filen godkänd av oss – då tar vi ansvar för tryckresultatet.

För att undvika problem, se alltid till att följa våra specifikationer för tryckfiler. Det inkluderar bland annat att använda CMYK-färger, rätt upplösning och tillräckligt med marginaler och utfall.

Små variationer i färg och utförande
Även med den bästa tekniken kan mindre skillnader förekomma – exempelvis i färgnyanser, skärpa eller storlek. Sådana variationer är vanliga inom tryckproduktion och ligger inom godkända toleranser, vilket innebär att de inte är giltiga skäl för reklamation.

Kom också ihåg att färger kan uppfattas olika beroende på skärmtyp och material.

Vid tryck på textil eller vinyl är mindre avvikelser ibland oundvikliga. Exempel på sådant som inte räknas som fel är små fläckar, tunna trådar, variationer i materialets tjocklek eller trådar som sticker ut – så länge det inte påverkar användningen eller helhetsintrycket. Dessa typer av detaljer betraktas som normala inom branschen.

Betalning:

Fakturabetalning – Information och villkor

Som företagskund har du möjlighet att betala mot faktura. Vi kan inte ändra fakturaadressen i efterhand, men vi kan justera den e-postadress som fakturan skickas till.

Om det är avgörande att fakturaadressen ändras, rekommenderar vi att du lägger en ny order med korrekt uppgifter. Kontakta oss i så fall så makulerar vi den tidigare beställningen – under förutsättning att fakturan ännu inte har skickats.

Vid sen betalning
Nedan förklarar vi tydligt vad som händer om en faktura med 30 dagars betalningsvillkor inte betalas i tid:

  1. Påminnelse
    En betalningspåminnelse skickas 5 dagar efter fakturans förfallodatum. Påminnelseavgiften är 60 kr.
  2. Inkasso
    Om påminnelsefakturan inte betalas inom 10 dagar från utskriftsdatum överlämnas ärendet till vårt inkassobolag, Fortnox Finans. Ett inkassokrav skickas då ut med ytterligare avgifter.
  3. Kronofogden
    Om inkassokravet inte betalas inom angiven tid går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten. Det resulterar i ett betalningsföreläggande samt ytterligare kostnader.

Vi rekommenderar att fakturor betalas i tid för att undvika dessa extra och onödiga avgifter.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/